Od Jerzego Dudka do Gerarda Butlera, czyli kim jest ambasador marki zegarkowej?

21.02.2018 Ciekawostki

Praktycznie każda znacząca firma angażuje gwiazdy kina i sportu do promowania swoich produktów. Kim jest ambasador marki i jak to się sprawdza na rynku zegarmistrzowskim?

Branża zegarkowa jest taka jak każda inna i realizuje swoje potrzeby w analogiczny sposób do tych odzieżowych, samochodowych i spożywczych. Jest produkt i trzeba go sprzedać, ale nawet ten najlepszy i najdoskonalszy nie poradzi sobie na rynku, jeśli nie zostanie wsparty odpowiednią kampanią reklamową. Jedną z możliwości jest nawiązanie współpracy z rozpoznawalną medialnie osobą.

Czasem jest to angaż związany z całą ofertą producenta, a czasem poszczególne nazwiska reklamują produkt dedykowany tylko im. Bez względu na wybrana opcję, na pewno się to opłaca, bo ambasadorów jest coraz więcej.

Kim jest ambasador marki?

Koniecznym warunkiem jest stworzenie odpowiedniej korelacji pomiędzy nazwiskiem a produktem. Żadna odpowiedzialna marka, która stawia na wartości rodzinne czy solidność nie zaangażuje do promocji swojej kampanii osoby, której styl życia pozostaje w sprzeczności z wizerunkiem firmy.

Branża zegarkowa ma trochę łatwiej i o ile dobrym pomysłem jest reklamowanie przez Jerzego Dudka zegarków sportowych, tak bez zbytniego problemu mógłby również promować modele eleganckie, w tym te biznesowe. Marki zegarkowe mogą przebierać w sławnych nazwiskach, a jednym z niewielu czynników decydujących o wyborze konkretnej osoby, zdaje się być wyłącznie społeczne zaufanie ambasadora i grupa docelowa, do której mają trafić czasomierze.

Kontrakty podpisane z konkretnymi gwiazdami obejmują: publiczne prezentowanie zegarków, pojawianie się na wydarzeniach związanych z promocją, sesje zdjęciowe z produktami oraz stawianie marki w korzystnym świetle. I jak jak pierwsze trzy są dość jasne, to ostatni warunek brzmi dość enigmatycznie.

Ambasador marki ma budować jej wiarygodność i odpowiedzialnie prezentować jej atuty. Może robić to w trakcie wywiadów zachwalając nie tylko produkt, ale i całą współpracę z producentem.

Kontrakt można zerwać w sytuacji, w której zostały naruszone jego warunki. Tym samym Raymond Weil zakończył współpracę z Charlize Theron, kiedy ta na oficjalnej gali pojawiła się w zegarku Diora. Równie źle wypadła współpraca Tag Heuera z Marią Szarapową, która została nawiązana kilka miesięcy przed wielkim skandalem dopingowym z udziałem tenisistki, ale zdarzenia takie są naprawdę sporadyczne.

Warto zauważyć, że ambasador marki nie jest tylko modelem, na którym marka się prezentuje. Konsumenci są coraz bardziej czujni i nie kupią czegoś, co nie budzi ich zaufania. Dlatego marka musi wybrać taką osobę, która nie tylko zaprezentuje ich ofertę i budzi powszechny szacunek, ale musi wierzyć w produkt i wiedzieć, że to właśnie dla niej będzie najlepszy wybór. Taka współpraca potrafi trwać latami i być bardzo owocna dla obydwu stron.

Ambasadorzy w służbie marce

Kogo zobaczymy w roli ambasadorów? Rozpoznawalnych i lubianych aktorów i sportowców, ale nie tylko. Producenci równie chętnie sięgają po nazwiska muzyków o wysokim zaufaniu społecznym, modelek o światowej sławie, a nawet laureatek konkursów piękności. Tak zrobił Aerowatch w Polsce, który za swoją ambasadorkę wybrał Magdalenę Małochleb – Miss Polonia Krakowa 2014.

Przywołanie wszystkich ambasadorów marek byłoby niemożliwe, bo mówimy o tu o tysiącach nazwisk, ale wybraliśmy 5 najbardziej kojarzonych na polskim gruncie.

Jerzy Dudek – Citizen

Mariaż doskonały, ponieważ zaangażowanie byłego bramkarza w promowanie marki jest więcej niż doskonałe. Chętnie pojawia się na imprezach, prowadzi liczne akcje promocyjne, a w niektórych artykułach prasowych możemy przeczytać, że współpraca z Citizen to efekt zamiłowania do solidności tych czasomierzy. Dla magazynu Four Four Two:

Bardzo cenię sobie też wytrzymałość nowego zegarka Citizen. U mnie zegarek jest na ręce 24 godziny na dobę, również wtedy, gdy idę popływać, siedzę w saunie, czy rąbię drzewo. Przyznam, że kilka zegarków zdarzyło mi się już uszkodzić, ale te, które dostałem ostatnio od firmy Citizen spisują się świetnie.

Adam Sztaba – Roamer

Doskonałość projektu, solidność i niezawodność – te cechy miały skusić kompozytora i dyrygenta do zaprzyjaźnienia się z marką Roamer. Wybór Roamera jest strzałem w dziesiątkę, gdyż muzyk kojarzy się publiczności, jako bardzo sympatyczny i niezwykle pracowity artysta. Firma uważa, że precyzja jego kompozycji i gry ma być analogiczna do pracy mechanizmów zegarkowych.

Krzysztof Hołowczyc – Atlantic

To chyba jedyny sportowiec, który będąc rajdowcem jest dodatkowo ikoną męskiego stylu. Kilka razy wypowiadał się, że jedyna biżuteria, na jaką może pozwolić sobie mężczyzna to obrączka i dobry zegarek. Prawdopodobnie dlatego związany jest z firmą Atlantic od ponad 10 lat. Zegarek tej firmy towarzyszył mu w Rajdzie Dakar, ale na co dzień można zobaczyć go z różnymi modelami czasomierzy od Atlantic.

Gerard Butler – Festina

Odchodząc trochę od polskiego rynku, warto wspomnieć o angażu Gerarda Butlera, który współpracuje z marką Festina. Sam aktor nie ukrywa, że branża zegarkowa go fascynuje i z przyjemnością uczestniczy w tym projekcie. Festina natomiast widzi w Butlerze doskonałe odbicie marki, która tak jak on jest profesjonalna, wszechstronna i atrakcyjna. Kampania “Time to live” pokazuje różne sfery życia aktora – pracę, pasje i relaks.

Gigi Hadid – Tommy Hilfiger

Supermodelka z marką Tommy Hilfiger związała się w 2016 roku. I miała to być pierwsza kolekcja kapsułowa, czyli taka, w której będą zarówno ubrania, jak i buty, perfumy, biżuteria i zegarki. Gigi z marką współpracowała już wcześniej. Uczestniczyła w promocjach, sesjach zdjęciowych, pokazywała się na wybiegach, ale dopiero 2 lata temu stała się pełnoprawnym ambasadorem.

Ambasador marki – bilans zysków i strat

Większe i bardziej znaczące marki chcą być rozpoznawalne i kojarzone z sukcesem, dlatego tak chętnie sięgają po gwiazdy. Im bardziej prestiżowe nazwisko, tym lepiej, a nieskazitelna opinia ambasadora jest bramą do podniesienia znaczenia marki.

Jak wspominaliśmy, wybór dobrego nazwiska nie jest łatwym zadaniem, bo niepowodzenie będzie oznaczało spore straty finansowe i wizerunkowe. Nikt nie będzie zainteresowany posiadaniem przedmiotu promowanego przez skandalistę, dlatego tak rzadko do promocji firm zegarkowych angażowani są muzycy, którzy bardzo często stają się bohaterami skandali.

Oczywiście współpraca z ambasadorem to tylko niewielki ułamek działań marketingowych firm produkujących zegarki, ale na pewno taki, który rzuca się w oczy.