Zegarki lotnicze. Historia i najciekawsze propozycje zegarków typu pilot

10.07.2019 Ciekawostki Zegarki

Gdy na początu XX wieku zegarki z kieszeni powędrowały na nadgarstki, a lotnictwo rozwijało się w niewyobrażalnym tempie, nikt nie mógł przypuszczać jak wielki wpływ na siebie będą miały te dwie, wydawać by się mogło, różne branże.

Największe światowe marki prześcigały się  w produkcji zegarków dedykowanych pilotom. Oczywiście takie zegarki kupowali też ludzie niezwiązani z lotnictwem, jednak pewne cechy zegarków typu aviator sprawiały, że nie były to czasomierze do użytku codziennego.

Historia zegarków lotniczych

Wynalezienie odkrywczego przedmiotu poprzedza kluczowy moment. Nie inaczej było w przypadku zegarków lotniczych.

W roku 1927 Charles Lindbergh odbył lotniczą podróż nad Atlantykiem. Przeleciał samolotem bez międzylądowania pomiędzy Nowym Jorkiem i Paryżem, jednak po powrocie nie ukrywał zawodu, jaki sprawił mu pokładowy chronometr. Charles za cel postawił sobie stworzenie takiego chronometru, który będzie niezawodny. Wspólnie z Phillipem van Horn Weems zaprojektowali oni urządzenie, które miało wkrótce zrewolucjonizować lotnictwo.

Prosimy nie mylić chronometru z chronografem. Chronometr to taki zegarek mechaniczny, który posiada certyfikat C. O. S. C. Jest on przyznawany zegarkom, które pomyślnie przeszły 15-dniowy test. Zegarek pilota w założeniu miał być po prostu maksymalnie precyzyjny, czytelny i odporny na czynniki zewnętrzne. Tak więc punktualność pracy czasomierza sprawdzana jest w pięciu różnych pozycjach i trzech różnych poziomach temperatury otoczenia. Szczegółowo badany jest też poziom szczelności o wodoodporności zegarka.

Pierwszym na świecie zegarkiem, który posiadał automatyczny mechanizm, komplikację chronografu oraz pomyślnie przeszedł testy i otrzymał certyfikat C.O.S.C. jest OMEGA Speedmaster 125 z 1973 roku

Wracając do tematu. Owocem współpracy ze szwajcarskim producentem – firmą Longines był zegarek Longines Lindbergh, nazwany rzecz jasna na cześć jego pomysłodawcy o takim samym nazwisku. Co ciekawe 2 lata później najbardziej znany sterowiec świata – LZ 127 Graff Zeppelin – z Hugo Ecknerem na pokładzie przeleciał (również jako pierwszy) cały glob. Sterowiec wyposażony był właśnie w chronograf Lindbergha.

Zegarki Luftwaffe

II Wojna Światowa sprawiła, że rozwój praktycznie każdej dziedziny utknął w miejscu. Nie inaczej było z zegarkami. Wiele dużych marek zaprzestało produkcji. Tylko nieliczni mogli sobie pozwolić na dalszą produkcję czasomierzy. Zegarki lotnicze w okresie II Wojny Światowej produkowało pięć marek:

  • niemieckie Stowa, Laco, Wempe i A. Lange i Söhne
  • szwajcarskie IWC

Najlepiej w tym okresie radziły sobie marki niemieckie i amerykańskie – z dosyć oczywistych powodów. Szwajcarskie IWC, mające swoją siedzibę w Schaffhausen zostało zbombardowane pomyłkowo przez amerykańskie siły lotnicze. 

Żeby było „ciekawiej”, akcja miała miejsce 1 kwietnia 1944 roku. Nie był to jednak prima aprillisowy żart, a tragiczna pomyłka, która doprowadziła do chwilowego zaprzestania produkcji zegarków tej marki. Siedzibę firmy bardzo szybko postanowiono jednak odbudować.

Funkcje i cechy zegarków lotniczych

Tak jak diver czy czasomierz survivalowy, zegarek lotniczy również posiada funkcje, które go definiują. Musimy też pamiętać, że te cechy dotyczą zegarków pochodzących z czasów międzywojennych. Obecne zegarki lotnicze są pewnym kompromisem między cechami dawnych zegarków, a obecnymi trendami.

Co je wyróżniało?

  • Ogromna koperta – zegarki lotnicze posiadały niekiedy nawet 55 mm szerokości! Zegarek typu aviator musiał być przede wszystkim dobrze widoczny dla pilota.
  • Ciemna tarcza – czarna lub rzadziej granatowa. Posiadała duże białe indeksy z arabskimi godzinami.
  • Systemy fluorescencyjne – nakładane na indeksy świeciły gdy zapadał zmrok.
  • Brak jakichkolwiek dodatkowych informacji na tarczy – wydawać by się mogło, że ten punkt jest zamieszczony nieco na siłę. Nic bardziej mylnego. Podstawową cechą zegarka typu pilot była maksymalna czytelność. A zatem na tarczy nie znaleźliśmy w takim zegarku ani nazwy producenta, ani modelu, ani nawet datownika.
  • Trójkąt – zamiast godziny 12 zapisanej w tradycyjny sposób w jej miejsce umieszczano trójkąt.
  • Koronka – ogromna koronka, bardzo często wyglądająca komicznie. Mocno odstająca od koperty zegarka. Piloci latali w skórzanych rękawicach, dlatego też jednym z istotniejszych wymogów zegarków aviator były duże koronki, które dało się obsługiwać bez zdejmowania rękawic.
  • Pasek – skórzany pasek o bardzo dużych wymiarach, które umożliwiały zapięcie zegarka np. na kurtce. Z uwagi na niską temperaturę panującą wewnątrz samolotu piloci ubrani byli w swetry i kurtki skórzane oraz rękawice. Zegarki zakładano na kurtkę, a nie pod nią. Niektóre paski były jeszcze dłuższe, by umożliwić ich zapięcie na… udzie. Noga pilota w przeciwieństwie do rąk pozostawała zazwyczaj nieruchoma, dzięki czemu pilot z łatwością mógł odczytać dane z zegarka.
  • Stoper Flyback – bardzo precyzyjny stoper to podstawa zegarka dla pilota. Zazwyczaj taki stoper posiadał specjalną konstrukcję, która pozwalała na automatyczny pomiar kolejnego odcinka czasu, zaraz po jego wyzerowaniu. Dzięki temu pilot nie tracił czasu na kilkukrotne klikanie w stoper.
  • Sekstans i mapa – to one umożliwiały doświadczonemu lotnikowi nawigowanie samolotem.

Zegarki lotnicze to nie tylko znaki rozpoznawcze. To również  mnóstwo informacji, którymi można zabłysnąć w towarzystwie. 

Ciekawostki dotyczące zegarków typu pilot:

  • Zegarki te mogą występować również pod nazwą B-Uhr (Beobachtungsuhr) co oznacza „nawigator”. Uściślając – zegarki nazywane potocznie „pilot” nie były przeznaczone dla pilotów, a właśnie nawigatorów. To oni w szklanych kopułach umieszczonych np. w brytyjskich bombowcach dokonywali pomiarów, dzięki chronometrom.
  • Obecnie zegarki typu pilot praktycznie nie mają zastosowania w lotnictwie. Zaawansowane technologicznie kokpity samolotów, dodatkowo wyposażane w GPS spełniają wszystkie wymogi pilotów i nawigatorów.
  • Jedna z najpopularniejszych firm produkująca zegarki lotnicze, to Laco. Firma powstała w 1925 roku w Niemczech właściwie tylko w jednym celu – by tworzyć zegarki dla Luftwaffe. Marka działa do dziś i nadal specjalizuje się w produkcji tego typu aviatorów.
  • Uwaga! Aby nosić zegarek typu pilot, nie trzeba być pilotem. Podczas zakupu takiego zegarka, sprzedawca nie weryfikuje zatrudnienia konsumenta 🙂

    Zegarki lotnicze do kupienia w naszym sklepie

    Pamiętacie nasz tekst, dotyczący 5 rodzajów czasomierzy, dzięki którym będziemy mieli zegarek na każdą okazję? 

    Piąty punkt mówił o tym, że ten ostatni zegarek powinien być inny od pozostałych. 

    Naszym zdaniem takim zegarkiem może być właśnie aviator. Dla tych, którzy zaciekawili się tematem, przygotowaliśmy listę najciekawszych zegarków lotniczych, do kupienia w naszym sklepie internetowym oraz stacjonarnym. 

    Zegarki lotnicze. Propozycje redakcji. Zakres cen od 211 zł do 20.000 zł

    Boss Pilot 1513330

    Zegarek męski Boss Pilot 1513330
    Mogłoby się wydawać, że aby poczuć się jak prawdziwy pilot, potrzebujemy licencji lotniczej na co najmniej awionetki, a najlepiej na wojskowe odrzutowce. Nic bardziej mylnego. Nosząc na nadgarstku prawdziwe dzieło sztuki zegarmistrzowskiej, będziemy czuć się jak słynni Iceman i Maverick razem wzięci.

    Kolekcja Boss Pilot to niezwykle efektowna wizualnie seria zegarków o typowej stylistyce vintage. Jego podstawą jest solidna stalowa koperta oraz pasek, wykonany ze skóry naturalnej. Nazwa kolekcji nie jest przypadkowa i nie sposób nie znaleźć w jej projektach nawiązań do lotnictwa. Czarna tarcza z indeksem arabskim i skalą 24 godzinnego czasu doskonale współgra z charakterystycznym dla linii profilem luminescencyjnych wskazówek i oddaje użytkownikowi czytelną jakość wskazań.

    Zegarek posiada również datownik, który poinformuje nas o dniu tygodnia i miesiąca. Wszystko przykryto mineralnym szkłem i zabezpieczono wodoszczelnością klasy 5 ATM.

    Laco Flieger A Melbourne

    O firmie Laco napisaliśmy już całkiem sporo, więc zapewne spodziewaliście się takiej propozycji. 

    Choć oferta tej niemieckiej marki to w zasadzie same czasomierze typu pilot, to wybraliśmy jednak ten, który najbardziej oddaje klimat lat 40. ubiegłego wieku. Co prawda zegarek posiada bransoletę, ale w warunkach miejskich nie będzie miało to wielkiego znaczenia. 

    Zegarek wyposażony jest w in-house’owy mechanizm automatyczny o nazwie Laco 21.

    Iron Annie Cockpit IA_5168_3

    Zegarek męski Iron Annie Cockpit IA_5168_3

    Prezentowany poniżej zegarek Iron Annie Cockpit IA_5168_3 pracuje na automatycznym mechanizmie Miyota Cal.8217. Słynny producent stworzył urządzenie o niezwykle solidnej konstrukcji i wielofunkcyjnym wnętrzu, które dodatkowo zdobi stylowy design, charakterystyczny dla zegarków lotniczych.

    Zegarki Timex Expedition

    Zegarek typu pilot za 211 zł? To możliwe. Oczywiście ciężko w ich przypadku mówić o prawdziwych aviatorach, ale już pierwszy rzut oka na tarczę sprawi, że tak o nich pomyślimy. 

    Idealna propozycja dla tych, którzy po prostu lubią bawić się stylizacjami. Zegarki z serii Expedition perfekcyjnie nadają się do codziennego użytku.

    Zachęcamy też do zapoznania się z ofertą naszego sklepu.